Ta gra na smartfon pomaga zapanować nad emocjami


Voidpety to sympatyczne stworzenia reprezentujące emocje
Voidpety to sympatyczne stworzenia reprezentujące emocje

Voidpet Garden to ogród zwierząt, które reprezentują pozytywne i negatywne emocje. Nazywając je i opiekując się nimi, można lepiej zrozumieć samego siebie, praktykować uważność i zadbać o zdrowie emocjonalne. Zabawa i autoterapia w jednym.

Wizualizacja emocji w ogrodzie dziwnych stworzeń

Voidpety to wyimaginowane zwierzęta, które symbolizują różne emocje człowieka. Po ich kształcie można się szybko domyślić, jakiemu rodzajowi uczuć odpowiadają, a liczba oczu określa ich dojrzałość.

Celem gry Voidpet Garden – Mental Health jest wizualizacja emocji, a przez to lepsze ich poznanie, zrozumienie, obserwacja i akceptacja (złe emocje) lub celebracja (pozytywne). Wychowując zwierzęta, zajmujemy się swoimi uczuciami i z czasem zyskujemy nad nimi lepszą kontrolę. Im potężniejsza emocja, tym więcej czasu trzeba, aby ją oswoić.

Gra zaczyna się prosto: wybierasz swoje pierwsze zwierzątko-emocję (np. strach, samotność, nostalgię), nazywasz je i określasz, jakie cele chcesz osiągnąć. Trafia ono do twojego ogrodu symbolizującego umysł. Każdy voidpet ma inne potrzeby i sposoby komunikacji. Na przykład musisz je karmić albo troszczyć się o nie. Dodając kolejne voidpety do swojego ogrodu, wizualizujesz coraz dokładniej swój stan emocjonalny, co ułatwia radzenie sobie z różnymi uczuciami i wspiera świadomą refleksję.

Aplikacja mobilna Voidpet Garden
Aplikacja mobilna Voidpet Garden

Gra oparta na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej (CBT)

Terapeutyczny wpływ gry polega właśnie na nazywaniu emocji i wchodzeniu z nimi w interakcje w formie gry symulującej opiekę nad zwierzętami.

Do wyboru są różne rodzaje zwierząt: do zabawy (chętnie spędzą z tobą czas, zachęcając do przerw albo ćwiczeń), afirmujące (dzielą się swoimi ukrytymi uczuciami i zachęcają cię do tego samego), kochające przytulanie itd. Gracz musi regularnie odwiedzać swój ogród, dbać o znajdujące się w nim rośliny i voidpety.

Voidpet reprezentujący niepokój. Po lewej - niewielki niepokój (poziom 1), po prawej - rosnący niepokój (poziom 2)
Voidpet reprezentujący niepokój. Po lewej – niewielki niepokój (poziom 1), po prawej – rosnący niepokój (poziom 2)

Aplikacja opiera się na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej (CBT). Dzięki niej nauczymy się m.in. identyfikować negatywne wzorce poznawcze i uczyć się je zmieniać na pozytywne. Wśród innych technik jest też m.in. praktykowanie wdzięczności pomagające poprawiać nasze relacje z ludźmi i nastrój, medytacja, śledzenie nastroju, Gra może być na początek trudna do zrozumienia, dlatego polecana jest raczej osobom dorosłym np. mającym problem z niektórymi emocjami jak lęki, gniew, złość.