Z systemu e-Gabinet+ za 17 mln zł korzysta… 11 placówek


System e-Gabinet+ wdrażany przez MZ za rządów PiS miał przyspieszyć wdrażanie EDM. Tak się nie stało
System e-Gabinet+ wdrażany przez poprzednie MZ miał przyspieszyć wdrażanie EDM. Tak się nie stało

Na jaw wychodzą kolejne szczegóły kontrowersyjnego systemu e-Gabinet+ oferowanego przez MZ poprzedniej kadencji. Teraz okazuje się, że korzysta z niego aktywnie zaledwie 11 placówek spośród 1301 uczestniczących w projekcie. Żadna nie rozliczyła się z NFZ z pomocą systemu.

Na co poszły 172 miliony na e-zdrowie?

Po zmianach kadrowych w Departamencie Innowacji Ministerstwa Zdrowia, czasopismo OSOZ otrzymało informację dotyczącą kosztów rozwoju aplikacji e-Gabinet+ dostępnej na stronie gabinet.gov.pl.

Do końca roku 2023, e-Gabinet+ został udostępniony 1301 placówkom POZ uczestniczącym w projekcie (czyli 5,7% wszystkich przychodni w Polsce, których jest 22600). Łączna wysokość wydatków kwalifikowanych poniesionych w projekcie wyniosła 172 294 365,40 zł. Kwota ta obejmuje trzy składniki. Pierwszy to rozbudowa centralnego narzędzia o funkcjonalności e-usług i integrację z systemem e-zdrowia:

  • Koszty opracowania systemu IT (koszt rozbudowa aplikacji e-Gabinet+): 17 389 154,36 zł
  • Zakup sprzętu na rzecz rozbudowy aplikacji e-Gabinet+: 54 669 838,77 zł

Drugim elementem kosztowym było wyposażenie placówek POZ w niezbędną infrastrukturę. Na ten cel wydano 94 508 768,98 zł. Trzecim składnikiem była promocja rozwiązania, która kosztowała 1 997 912,18. Koszty pośrednie wyniosły 3 728 691,11 zł.

Opis kosztów wdrożenia e-Gabinet+ dostarczony przez Ministerstwo Zdrowia
Opis kosztów wdrożenia e-Gabinet+ dostarczony przez Ministerstwo Zdrowia

Za pomocą e-Gabinet+ z NFZ nie rozlicza się żadna z 1301 placówek

Można by dyskutować, czy to dużo czy mało, gdyby nie inne informacje, uzyskane tym razem przez Polską Izbę Informatyki Medycznej. Wynika z nich, że trzy miesiące po udostępnieniu systemu aktywnie korzystało z niego 11 placówek z 1301 (0,84%), które otrzymały dotacje. Żadna z nich nie dokonała rozliczenia z NFZ za pomocą ministerialnego systemu, a razem biorąc wytworzyły symboliczne 371 dokumentów EDM. Paradoksalnie, celem projektu e-Gabinet+ była rozbudowa aplikacji gabinet.gov.pl o funkcjonalności wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) oraz rozliczeń z NFZ.

Jak to wytłumaczyć? Placówki aplikujące o środki wraz z systemem otrzymały dotację na sprzęt. Jednocześnie MZ dawało do zrozumienia, że placówka nie jest zobowiązana do korzystania z systemu, zwłaszcza widząc niskie zainteresowanie udziałem w projekcie (termin nadsyłania wniosków przedłużano kilka razy). Sugeruje to nawet tytuł tekstu na stronie MZ zachęcającego do składania wniosków: “Pieniądze na komputery dla POZ”.

To nie koniec wydatków, bo MZ musi teraz zapewnić utrzymanie systemu. W styczniu 2024 jego koszty wyniosły 16 912,50 zł. Pozostałe koszty od lutego do końca 2024 roku sumują się w 79 962,03 zł.

Wielkie nadzieje na przyspieszenie EDM i duże rozczarowanie

E-Gabinet+ to nic więcej jak rozbudowa serwisu gabinet.gov.pl o EDM i rozliczenia z Narodowym Funduszem Zdrowia za 17 milionów złotych. Jak podsumowuje Polska Izba Informatyki Medycznej “potwierdzają się obawy co do celowości tego przedsięwzięcia.” Jedynym plusem całego projektu jest doposażenie placówek w sprzęt informatyczny.

Systemu do końca bronił Piotr Węcławik, były Dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Zdrowia, który podkreślał, że e-Gabinet+ został opracowany, aby rozwiązać problem opóźnień we wdrażaniu EDM. Projekt w całości był finansowany ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (REACT-EU).