Nowe funkcje systemów IT dla lekarzy: CDSS, AI, SMS-y


Wygodna praca z systemem gabinetowym zależy od jego poprawnej konfiguracji
Wygodna praca z systemem gabinetowym zależy od jego poprawnej konfiguracji

Systemy IT dla placówek medycznych potrafią dużo więcej niż tylko tworzyć elektroniczną dokumentacją medyczną albo zarządzać kalendarzem wizyt. Sprawdzamy mniej znane opcje w systemach IT nowej generacji od KAMSOFT.

SaaS, desktop a może mobile?

Oferta KAMSOFT dla placówek i pracowników ochrony zdrowia obejmuje kilka bazowych systemów oraz kilkadziesiąt dodatkowych aplikacji i rozwiązań, które można ze sobą dowolnie zestawiać.

Wśród nich są rozwiązania zarówno dla indywidualnych praktyk lekarskich, małych, średnich i dużych podmiotów medycznych oraz sieci placówek oraz najbardziej wymagających szpitali. Modułowa budowa systemów pozwala na elastyczne dopasowanie funkcjonalności do potrzeb użytkownika. Mowa o systemach zintegrowanych, które pokrywają najważniejsze potrzeby IT podmiotów medycznych i dopasowywanych do trendów rynkowych. Przykładowo, wraz z tym jak wprowadzono opiekę koordynowaną, do systemu dodano funkcje związane z jej obsługą administracyjną

W ofercie są systemy działające z poziomu przeglądarki internetowej, jak SERUM oraz MEDIPORTA. Są to tzw. rozwiązania typu “SaaS” (software as a service) – program IT działa w chmurze i dostępny jest jako usługa internetowa, a nie produkt. Drugą kategorią są rozwiązania desktopowe, czyli instalowane na komputerze: KS-PPS, KS-SOMED, KS-GABINET, KS-MEDIS. Do tego dochodzą aplikacje mobilne obsługiwane na smartfonach i tabletach.

EDM, systemy wspomagania decyzji klinicznych i sztuczna inteligencja

Oprócz sztandarowych funkcji – jak generowanie dokumentacji, np. e-Recept, e-Skierowań, e-ZLA oraz szybkiego rozliczania świadczeń medycznych – użytkownicy mają do dyspozycji szereg mniej znanych, ale przydatnych narzędzi. Wśród nich są funkcje wspierające proces diagnozy i leczenia zaprojektowane z myślą o jakości i bezpieczeństwie pacjenta.

Przykładem są bazy wiedzy o lekach, jak BLOZ, TurboBLOZ oraz Pharmindex Open oferujące wgląd do aktualnej informacji o dostępności leków w aptekach oraz dostarczające szczegółowe informacje o lekach, w tym ich odpłatnościach, składzie i dawkowaniu. W przypadku leków trudno dostępnych, system umożliwi szybkie wyszukanie zamiennika.

Lekarze mogą także skorzystać z Pomocnika AI. Ta nowa funkcja pomaga generować krótkie, ustrukturyzowane opisy leków, podpowiada pytania, jakie należy zadać pacjentowi, oraz sugeruje wykonanie zalecanych badań laboratoryjnych kierując się opisami produktów z bazy Pharmindex. Z nowości warto wspomnieć o narzędziach wspierających decyzje kliniczne (CDSS, Clinical Decision Support Systems) – analizując historię zdrowia pacjenta oraz dane pochodzące z innych placówek, narzędzia CDSS mogą zaproponować dalsze kroki leczenia oraz ocenić prawdopodobieństwo wystąpienia choroby.

Pracę w terenie ułatwia mobilna aplikacja dla lekarzy. Z poziomu smartfona lub tabletu lekarz może wystawiać e-Recepty, eZLA i e-Skierowania oraz bezpiecznie przeglądać historię zdrowia pacjentów. Wszystkie wprowadzane dane są automatycznie przesyłane do systemu placówki medycznej.

Do dyspozycji są też dedykowane narzędzia dla pielęgniarek i położnych. Wśród przykładowych funkcji jest dostęp do gotowych formularzy np. skali Bartel, karty ciąży, karty indywidualnej opieki położnej lub pielęgniarki oraz karty wizyt patronażowych. Podobnie jak lekarze, mogą one korzystać z mobilnej wersji aplikacji Wizyta Pielęgniarska lub Wizyta Położnej.

Aplikacje dla pacjentów

Pacjenci oczekują przede wszystkim szybkiego rozwiązania problemu. Do tego konieczna jest sprawna obsługa, łatwy kontakt z placówką i szybkie umówienie wizyty do lekarza. Systemy gabinetowe są zintegrowane z serwisem LekarzeBezKolejki.pl, umożliwiając internetową rejestrację do lekarza rodzinnego lub specjalisty, wideo-konsultacje oraz zdalne zamawianie e-recept. W przypadku wizyt prywatnych, pacjent może dokonać bezpiecznej płatności przez internet. Cała obsługa wizyty – od umówienia po płatności – odbywa się zdalnie, a część czynności administracyjnych pacjent wykonuje samodzielnie.

Systemy gabinetowe KAMSOFT mają też opcję SMS-ów z kodem e-recepty oraz szczegółami na temat sposobu ich dawkowania. To ułatwia realizację recepty oraz wspiera bezpieczną farmakoterapię,

Aby usprawnić bieżący kontakt z pacjentem, placówka posiadająca system gabinetowy KAMSOFT może udostępnić aplikację mobilną VisiMed. Dzięki opcji personalizacji, to najprostszy sposób na zaoferowanie apki pod własnym logo. VisiMed pełni rolę zaufanego kanału komunikacji z pacjentem, budując lojalność i automatyzując niektóre procesy organizacyjne, jak np. umawianie wizyt i przypomnienia o wizytach. Przykładowo, pacjent może łatwo odwołać wizytę, co pomaga zredukować liczbę niezrealizowanych terminów.

Wsparcie w zarządzaniu

Systemy IT posiadają bardzo rozbudowaną część szarą do zarządzania personelem przychodni, finansami oraz zasobami danej placówki. W tym przypadku kluczowa jak interoperacyjność modułów, aby dane swobodnie przepływały pomiędzy wszystkimi elementami oprogramowania. Na liście systemów administracyjnych KAMSOFT jest m.in. system finansowo-księgowy (KS-FKW) i kadrowo-płacowy (KS-ZZL). Integracja danych ma jeszcze jedną zaletę – placówka tworzy jedną, uporządkowaną bazę danych, na podstawie których można przeprowadzać analizy biznesowe. Rozbudowane moduły analityczne pozwalają uprawnionym osobom przygotować szeroki zestaw statystyk, np. do segmentacji pacjentów w opiece koordynowanej.