Lekarz zapyta o dane z EDM. Trwają testy w Mayo Clinic


Założona w 1864 r. Mayo Clinic to jedna z najlepszych sieci placówek zdrowia na świecie zatrudniająca 63 tys. osób
Założona w 1864 r. Mayo Clinic to jedna z najlepszych sieci placówek zdrowia na świecie zatrudniająca 63 tys. pracowników

Amerykańska Mayo Clinic – jeden z najlepszych szpitali na świecie – od maja eksperymentuje z generatywną sztuczną inteligencję. AI ma pomóc lekarzom w wyszukiwaniu informacji w Elektronicznej Dokumentacji Medycznej.

Gromadzimy tyle danych, że nie jesteśmy w stanie z nich korzystać

W procesie diagnozy i leczenia pacjentów, lekarze wykorzystują różne informacje: dokumentację medyczną, publikacje naukowe, wytyczne kliniczne. Wszystkie są równie ważne, aby podejmować decyzje zgodnie z aktualną wiedzą i rekomendacjami towarzystw naukowych.

Jednak największą przeszkodą praktykowania takiego modelu „medycyny opartej na faktach” jest rozproszenie źródeł informacji i brak czasu na ich analizę. Już samo przejrzenie danych zgromadzonych w EDM nowego pacjenta może zająć kilka minut. Jest szansa, że lekarze nie będą musieli tego robić ręcznie – wyręczy ich sztuczna inteligencja. A dokładnie opracowana przez Google wyszukiwarka danych (Enterprise Search) wbudowana w narzędzie pozwalające na tworzenie własnych aplikacji w oparciu o generatywną sztuczną inteligencję (Gen App Builder). Z jej pomocą będzie można ujednolicić dane znajdujące się w różnych dokumentach, bazach danych i intranecie.

Zapytaj EDM o dane zamiast skrolować

Zastosowanie AI w medycynie stało się możliwe odkąd w czerwcu Google ogłosił, że narzędzie wyszukiwania danych jest zgodne z Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA), odpowiednikiem europejskiego RODO, regulującym kwestie bezpieczeństwa i prywatności danych medycznych.

 – Sztuczna inteligencja wpłynie na procesy świadczenia opieki zdrowotnej – mówi Cris Ross, Dyrektor ds. Informacji Medycznej (CMIO) w Mayo Clinic. Według Rossa, narzędzia AI pomogą „odblokować” źródła informacji, których nie można przeszukiwać w konwencjonalny sposób, bo są trudno dostępne lub ich interpretacja zajmuje zbyt dużo czasu.

Przykładem jest historia leczenia zawierająca różne formaty danych, od zdjęć medycznych, wyników badań laboratoryjnych do luźnych notatek. Generatywna AI umożliwia nie tylko syntezę tych danych, ale pozwala szybko uzyskać podsumowanie najważniejszych informacji na podstawie prostych zapytań. Docelowo, lekarz mógłby “zapytać EDM” o wskazanie szukanych informacji.

Gen App Builder od Google umożliwia samodzielne budowanie aplikacji konwersacyjnych opartych na sztucznej inteligencji
Gen App Builder od Google umożliwia samodzielne budowanie aplikacji konwersacyjnych opartych na sztucznej inteligencji

Generatywna AI idealna do analizy EDM

Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji Google Cloud mają pomóc organizacjom opieki zdrowotnej optymalizować produktywność pracowników, usprawniać procesy, automatyzując powtarzalne zadania. Naukowcy mają nadzieję, że AI pomoże poprawić wyniki leczenia, obsługę dokumentacji medycznej i walczyć z problemem wypalenia zawodowego pracowników ochrony zdrowia.

Klinika Mayo od maja br. sprawdza możliwości AI w wyszukiwaniu i selekcjonowaniu informacji potrzebnych lekarzom do podejmowania decyzji w szybki sposób, za pomocą głosu. Gen App Builder – narzędzie od Google – umożliwia samodzielne tworzenie systemów wyszukiwania danych wyposażonych w funkcje konwersacyjne i opartych na dużych modelach językowych.

Vish Anantraman, dyrektor ds. technologii w Mayo Clinic, zapowiedział, że w najbliższych miesiącach szpital będzie testować różne scenariusze wdrożenia AI. W pierwszej kolejności – do tworzenia dokumentacji klinicznej i rozliczeń z płatnikami.

Czytaj także: Czy lekarze muszą się już uczyć pisać prompty, aby rozmawiać z AI?