Aplikacja IKP pomaga udzielić pierwszej pomocy


Pierwsza pomoc w aplikacji mobilnej IKP
Pierwsza pomoc w aplikacji mobilnej IKP

Aplikacja mobilna Internetowego Konta Pacjenta (mojeIKP) wzbogaciła się o moduł pomagający udzielić pierwszej pomocy w razie nagłego wypadku.

Na zakładce „Pierwsza pomoc” znaleźć można szereg praktycznych informacji, przykładowo, jak postępować w przypadku nagłego bólu w klatce piersiowej, alergii czy udaru.

Jak przypomina Centrum e-Zdrowia odpowiedzialne za rozwój aplikacji, udzielenie pierwszej pomocy osobie poszkodowanej to nie tylko odruch humanitarny, ale też prawny obowiązek.

We wnętrzu zamieszczono m.in. informacje jak pomóc poszkodowanej osobie oraz jak obsługiwać defibrylator
We wnętrzu zamieszczono m.in. informacje jak pomóc poszkodowanej osobie oraz jak obsługiwać defibrylator

Moduł podzielono na 4 części:

Udziel pierwszej pomocy – instrukcja działania opisująca, jak udrożnić drogi oddechowe, ułożyć kogoś w tzw. pozycji bezpiecznej, wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową, czyli masaż serca i sztuczne oddychanie, zarówno w przypadku dziecka, jak i dorosłego. Nagranie „rytmu masażu serca” ułatwi wykonywanie tej czynności.

Inne wypadki i zdarzenia – opisy objawów i sytuacji oraz zalecenia, jak udzielić pierwszej pomocy w następujących sytuacjach:

  • utraty przytomności
  • braku oddechu
  • bólu w klatce piersiowej
  • udaru
  • alergii
  • wypadku komunikacyjnego.

Defibrylator AED – informacje o urządzeniu, które rozpoznaje zaburzenia rytmu serca i podpowiada osobie ratującej, co ma zrobić. Defibrylatory są rozmieszczone najczęściej na ścianie, w instytucjach publicznych, zakładach pracy, na dworcach, lotniskach, stacjach metra, niektórych stacjach benzynowych, w galeriach handlowych i biurowcach itp.

Rozmowa z dyspozytorem – jak rozmawiać z dyspozytorem, o co spyta, jakie informacje należy mu przekazać.

Nową funkcjonalność „Pierwsza pomoc” można uruchomić:

  • po zalogowaniu się do aplikacji mojeIKP klikając > baner „Pierwsza pomoc. Jak udzielić pomocy w nagłych sytuacjach”.
  • z poziomu głównej strony, bez konieczności logowania się do aplikacji.

Czytaj także: 96% recept w Polsce jest wystawianych elektronicznie