50% placówek zdrowia planuje wdrożyć AI w kolejnych 2 latach


Przeszkodą w adaptacji AI pozostaje zarządzanie danymi i kwestie bezpieczeństwa danych
Przeszkodą w adaptacji AI pozostaje zarządzanie danymi i kwestie bezpieczeństwa danych

Wdrażanie rozwiązań sztucznej inteligencji w ochronie zdrowia zaczyna się opłacać finansowo – wynika z nowego raportu. Menedżerowie coraz pewniej sięgają po AI widząc w niej szansę na oszczędności i podniesienie jakości opieki.

Rośnie apetyt na modele AI

Sektor ochrony zdrowia może najwięcej zyskać na rewolucji AI, ale dotychczas przeszkodą implementacji innowacji były skomplikowane regulacje, niejasne przepisy dotyczące przetwarzania danych i brak finansowania. Wszystko wskazuje na to, że zaczyna się to zmienić: ochrona zdrowia i nauki o zdrowiu zajmują pierwsze miejsce wśród innych branż pod względem wdrażania sztucznej inteligencji. W badaniu wzięto pod uwagę zarówno liczbę opracowywanych modeli AI oraz dojrzałość projektów AI.

48% respondentów biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez 451 Research postrzega sztuczną inteligencję jako innowację technologiczną o największym wpływie na branżę w perspektywie kolejnych 5 lat. 49% badanych jest zdania, że AI usprawni procesy zarządzania.

Według raportu, organizacje działające w sektorze ochrony zdrowia i nauk przyrodniczych – a więc także firmy farmaceutyczne – wdrożyły u siebie średnio ponad 170 modeli AI. Średnia w innych sektorach to 159 modeli AI.

AI napędza zyski dzięki oszczędnościom

Inwestycja w AI jest już opłacalna. 81% dojrzałych pod względem wdrażania AI firm z sektora zdrowia osiągnęło w 2023 r. lepsze wyniki finansowe niż w 2022 r. Podobny odsetek badanych organizacji deklaruje poprawę satysfakcji klientów.

50% ankietowanych deklaruje, że w przeciągu najbliższych 2 lat wdroży AI we wszystkich jednostkach organizacyjnych. Na ten cel najbardziej ambitne cyfrowe firmy przeznaczają 24% swojego budżetu i planują inwestować jeszcze więcej.

Najczęściej firmy korzystają z modeli AI tworzonych na zamówienie przez firmy zewnętrzne albo modeli open source. Tylko 28% polega na zatrudnianych wewnętrznie specjalistach ds. sztucznej inteligencji, a 11% korzysta z dostawców chmurowych jak AWS, Google Cloud Platform i Microsoft Azure.

Z AI zaczynają eksperymentować małe placówki zdrowia

Pomimo postępów w zakresie implementacji AI w sektorze zdrowia, dla większości organizacji wyzwaniem pozostaje zarządzanie danymi i kwestie bezpieczeństwa danych. 73% organizacji ma trudności z oceną zagrożeń cyberbezpieczeństwa w łańcuchach dostaw w związku ze stosowaniem AI.

Badanie podważa jednak mit, że ochrona zdrowia jest daleko w tyle w wykorzystaniu potencjału AI. Wśród najważniejszych trendów AI są:

  • Skalowanie AI po uzyskaniu pierwszych pozytywnych efektów;
  • Budowanie dojrzałości AI, aby poprawiać wyniki biznesowe;
  • Powolne wdrażanie wielomodalnej sztucznej inteligencji;
  • Wdrażanie AI w oparciu o rozwiązania chmury danych.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że badanie dotyczy nie tylko placówek zdrowia, ale także dużych firm sektora life-sciences. W przypadku podmiotów medycznych, liderem wdrażania AI są amerykańskie szpitale. Przykładowo, Mayo Clinic deklaruje stosowanie ok. 200 modeli AI wspomagających procesy organizacyjne i kliniczne.