Rekordowa sprzedaż środków do dezynfekcji w aptekach


Codziennośći w czasach pandemii COVID-19 - dezynfekcja rąk
Codziennośći w czasach pandemii COVID-19 – dezynfekcja rąk

Specjaliści OSOZ przeanalizowali sprzedaż środków do dezynfekcji dostępnych w aptekach. Od marca 2020 roku, a więc wraz z wybuchem pandemii COVID-19, popyt na nie gwałtowanie wzrósł.

  • W roku 2020 roku sprzedaż środków dezynfekcyjnych osiągnęła rekordowy poziom 22,14 mln opakowań
  • Na przestrzeni ostatnich 20 lat odnotowano wzrost wartości sprzedaży o 424%
  • Jednak ilość sprzedaży wzrosła w tym okresie tylko o 25%, a cena – o 319%
  • Duża część zakupów realizowana jest poza aptekami

Żele, spreje, płyny, pianki, roztwory alkoholu etylowego, gotowe waciki odkażające

Asortyment produktów dezynfekujących jest szeroki. W okresie przed pandemią były najczęściej kupowane latem, jako niezbędny element każdej apteczki w podróży. W pierwszych tygodniach COVID-19, gdy pojawiły się zalecenia dotyczące odkażania rąk, produkty z tej grupy – i to w każdej postaci – zniknęły z aptek. Popyt wzrósł z dnia na dzień o kilkaset procent i producenci nie nadążali z produkcją.

Sytuacja była tak krytyczna, że Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała przepis na samodzielne sporządzenie środka do dezynfekcji rąk. Marzec 2020 roku okazał się dla tego rynku przełomowy – zarejestrowano wiele nowych produktów z tego asortymentu, a w świadomości społecznej zakorzeniło się przyzwyczajenie regularnej dezynfekcji rąk. Po rekordowym roku 2020, nastąpił spadek sprzedaży. Ale w kolejnych latach prognozowany jest stabilny wzrost. Według raportu business wire, w skali globalnej wyniesie on ok. 9% rocznie (do 2024 roku). Ta prognoza pokrywa się z obliczeniami ekspertów OSOZ wskazującymi na wzrost w 2022 roku o 9,68%.



2020 rok: sprzedaż wzrosła o 12%

W 2002 roku sprzedaż produktów dezynfekujących dostępnych wówczas w aptekach wynosiła 17,72 mln opakowań. W kolejnych latach sprzedaż głównie wzrastała, ale nie obyło się bez spadków. Największe spadki miały miejsce w 2011 i 2012 roku, a wynosiły one kolejno 7,06% oraz 6,93%. W 2013 roku sprzedaż była najniższa i wynosiła 16,71 mln opakowań. W 2020 roku miał miejsce znaczny wzrost wynoszący 11,90%, a sprzedaż aptecznych produktów dezynfekujących przyjęła najwyższą wartość w całym okresie analiz – 22,14 mln opakowań. Wzrost sprzedaży na przełomie ostatnich dwóch dekad wynosił 24,91%.

Wartość sprzedaży produktów dezynfekujących w badanym okresie wzrastała niemal z roku na rok. Jedynie w 2003 roku miał miejsce spadek wynoszący 5,35%, a wartość sprzedaży ukształtowała się na najniższym poziomie wynoszącym 39,93 mln zł. W kolejnych latach miały miejsce wyłącznie wzrosty. Największy zanotowano w 2009 roku i wynosił 36,10%. W 2013 roku wartość sprzedaży przewyższyła próg 100 mln zł. W 2020 roku nastąpił istotny wzrost wynoszący 22,76%, a wartość sprzedaży przewyższyła 200 mln zł (wynosiła dokładnie 221,08 mln zł). Na przełomie całego okresu analiz wartość sprzedaży wzrosła o ponad 400%.

Średnia cena środka odkażającego: 10 zł

Średniomiesięczna wartość sprzedaży wyliczona na podstawie całego okresu analiz pokazuje, że najwięcej za produkty lecznicze oraz wyroby medyczne o działaniu dezynfekującym pacjenci płacili w marcu oraz w okresie letnim (od czerwca do sierpnia, średnio ponad 9 mln zł miesięcznie). W lipcu średniomiesięczna wartość sprzedaży była najwyższa i wynosiła 10,38 mln zł. W skali pojedynczego miesiąca, najmniej za produkty dezynfekujące pacjenci zapłacili w lutym 2003 roku – 2,76 mln zł, a najwięcej w marcu 2020 roku – 50,41 mln zł.

Podobnie jak wartość sprzedaży kształtowała się także średnia cena za pojedyncze opakowanie produktu dezynfekującego. W pierwszym okresie analiz wynosiła 2,38 zł. W 2003 roku oraz 2006 roku nieznacznie spadła (kolejno o 3,30% oraz 1,24%), ale w pozostałych latach systematycznie wzrastała. Tym samym, w 2020 roku średnia cena ukształtowała się na poziomie 9,99 zł i była o 9,71% wyższa niż w 2019 roku oraz o 319,55% wyższa niż w 2002 roku.

Asortyment produktów leczniczych i wyrobów medycznych o działaniu dezynfekującym dostępny w aptekach jest stosunkowo liczny. W 2002 roku pacjenci zakupili ponad 250 różnych produktów z omawianej grupy. W kolejnych latach pojawiało się od kilku do kilkudziesięciu nowych opakowań. W 2016 roku asortyment był najliczniejszy i liczył sobie 555 różnych produktów.

Na przełomie ostatnich lat wzrastała zarówno ilość jak i wartość sprzedaży produktów o działaniu dezynfekującym. W marcu 2020 roku sprzedaż znacząco wzrosła, co jest efektem pandemii COVID-19, a sprzedaż w tym roku po raz pierwszy przekroczyła 20 mln opakowań. Poniżej znajdują się prognozy na lata 2021 i 2022.

Prognoza sprzedaży na 2022

Zgodnie z prognozami, po spadkach w 2021 roku, w 2022 roku sprzedaż produktów dezynfekujących w aptekach wzrośnie o 9,68% i wyniesie 18,91 mln opakowań. Podobnie zachowa się także wartość sprzedaży – szacowany wzrost wyniesie 10,69%.

Podsumowanie: 4,5 mln produktów dezynfekujących zakupionynych w marcu 2020 roku

Rynek farmaceutyczny bogaty jest w produkty o działaniu dezynfekującym. Obecnie pacjenci mogą wybierać z ponad pięciuset produktów z tej grupy. W 2020 roku sprzedaż tych produktów była rekordowa i wynosiła ponad 22 mln opakowań. W samym tylko marcu 2020 roku pacjenci zakupili ponad 4,5 mln produktów dezynfekujących. Pamiętamy jak wraz z początkiem pandemii trudno było dostać środki dezynfekujące do rąk w postaci sprejów, płynów i żeli. Apteki wyprzedały całe swoje zapasy, a o nowe dostawy było w pierwszych tygodniach pandemii niezwykle trudno.

Z czasem jednak sprzedaż się ustabilizowała wraz z tym, jak środki dezynfekujące do rąk zaczęły być szeroko dostępne m.in. w drogeriach i marketach oraz sklepach internetowych. Kwota, jaką pacjenci zapłacili za omawiane produkty również była najwyższa w 2020 roku. Wynosiła ponad 220 mln zł, a to oznacza, że statystyczny pacjent w Polsce zakupił w aptece produkty dezynfekujące za około 6 zł. Średnio za jedno opakowanie produktu z omawianego asortymentu aptecznego w 2020 roku trzeba było zapłacić 9,99 zł. Zgodnie z prognozami, w kolejnych latach ta cena będzie wzrastać.

W kolejnym artykule przyjrzymy się analizie leków przeciwbólowych. Polub nasz profil na Facebooku, aby nie przeoczyć tego raportu >