Polacy wydają krocie na probiotyki: 672 mln zł w 2023 r.


Probiotyki korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit
Probiotyki korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit

W 2023 roku apteki sprzedały 23 mln opakowań prebiotyków za sumę 672 mln zł. W przeciągu ostatnich 10 lat liczba sprzedanych opakowań podwoiła się, wartość sprzedaży – potroiła, a ceny wzrosły o 70%. Eksperci OSOZ przeanalizowali sprzedaż apteczną probiotyków w latach 2002-2023 z prognozą na 2024-2024.

OSOZ Statystyki 10/2024
OSOZ Statystyki 10/2024

Podsumowanie danych sprzedaży probiotyków

Probiotyki (nazywane lekami osłonowymi) to żywe drobnoustroje w formie suplementów diety – szczepy bakterii oraz wybrane drożdże powstałe w procesie fermentacji – dobroczynnie wpływające na stan mikroflory jelitowej. Pomagają w odbudowie naturalnej flory jelitowej zniszczonej w efekcie zakażeń bakteryjnych, nieprawidłowej diety i antybiotykoterapii. Ale stosowane są też w leczeniu m.in. biegunek, alergii, atopii, chorób zapalnych wątroby i jelit oraz w celu polepszenia odporności organizmu.

W 2023 roku apteki sprzedały 23 mln opakowań probiotyków za łączną kwotę 672 mln zł. Największe wzrosty popytu wystąpiły w latach 2012–2016, po czym rynek ustabilizował się na poziomie 20–22 mln opakowań rocznie. Po załamaniu sprzedaży w czasie pandemii COVID-19, trend rosnący popytu powrócił, ale nie jest on już tak dynamiczny. Priobiotyki kupujemy najczęściej zimą i jesienią.

Globalny rynek probiotyków szacowany jest na ponad 87 mld USD (dane za rok 2023) i rośnie w tempie ok. 7% rocznie (3% w Europie). W Europie liderem konsumpcji jest Dania, a na drugim miejscu – Polska.

Procentowe wzrosty sprzedaży probiotyków w latach 2002-2023

Statystyki sprzedaży i prognozy

W 2002 roku, Polacy kupili w aptekach zaledwie 5,49 mln opakowań probiotyków. W kolejnych latach sprzedaż szybko rosła. Największy skok nastąpił w 2007 roku, gdy popyt zwiększył się aż o 29,52%. Przed pandemią COVID-19, sprzedaż ilościowa osiągnęła już wartość 23,3 mln opakowań. Ale w wyniku pandemii, trend rosnący został przerwany – w roku wybuchu COVID-19 sprzedaż spadła do 17,9 mln, ale od 2021 roku zaczęła znowu rosnąć.

W 2023 roku pacjenci zakupili produkty probiotyczne za kwotę 672,87 mln zł. Była to najwyższa wartość sprzedaży w analizowanym okresie i aż 11,7 razy więcej niż w 2002 roku (od kiedy dostępne są dane).

Trendy sprzedaży probiotyków w latach 2002-2023: wartościowa (słupki niebieskie) oraz ilościowa (słupki pomarańczowe)
Trendy sprzedaży probiotyków w latach 2002-2023: wartościowa (słupki niebieskie) oraz ilościowa (słupki pomarańczowe)

Sprzedaży probiotyków ma charakter sezonowy i jest największa zimą (od grudnia do marca), co można skorelować z sezonem grypy i przeziębień i wzrostem sprzedaży antybiotyków (priobiotyki są często zalecane w antybiotykoterapii i kupowane razem).

Średnia cena za pojedyncze opakowanie aptecznego produktu probiotycznego, podobnie jak ilość i wartość sprzedaży, systematycznie wzrasta. W 2002 roku wynosiła 10,49 zł, a w minionym roku już 29,21 zł, czyli niemal trzy razy więcej. Największe wzrosty dotyczyły asortymentu. W 2002 roku pacjenci mogli wybierać spośród jedynie 12 różnych produktów. W 2022 roku asortyment probiotyków osiągnął już 517 różnych produktów.

Trendy sprzedaży probiotyków

Zgodnie z prognozami wyliczonymi przez ekspertów OSOZ, w 2024 rok pacjenci kupią 25,03 mln opakowań probiotyków, wydając za nie 794,81 mln zł. W 2025 roku sprzedaż wzrośnie o kolejne 5,63% i ukształtuje się na poziomie 26,44 mln zł, a wartość sprzedaży będzie wyższa o 9,51% i wyniesie 870,41 mln zł. Trend rosnący z ostatnich lat zostanie zachowany.

Można się spodziewać, że rosnąć będzie też cena za pojedyncze opakowanie. W 2024 roku wzrost wyniesie 2,54 zł (8,70%), a w 2025 roku – 1,17 zł (3,67%).

Co ciekawe, trudno szukać korelacji pomiędzy rosnącym popytem na probiotyki a np. wzrostem popytu na antybiotyki. Wręcz przeciwnie – nasza analiza sugeruje, że konsumpcja antybiotyków nieznacznie, ale spada. Popularność suplementów z tej grupy można wytłumaczyć trendami żywieniowymi oraz większą świadomością dotyczącą zdrowia mikroflory. Za rosnącym popytem idzie też podaż – tylko w przeciągu ostatnich 5 lat, asortyment probiotyków dostępny na półkach aptecznych podwoił się. Jeśli weźmiemy pod uwagę okres ostatnich 20 lat, wzrost ten jest 43-krotny.