Magnez hitem aptek. 12 mln opakowań w 2024 r. [ANALIZA]


Magnez, witamina D i witamina C to najczęściej kupowane suplementy diety w aptekach
Magnez, witamina D i witamina C to najczęściej kupowane suplementy diety w aptekach

Sprzedaż suplementów diety z magnezem szybko rosła przez ostatnie 5 lat, osiągając swoje maksimum w 2022 roku. Wówczas Polacy kupili w aptekach 12,7 mln opakowań, czyli dwukrotnie więcej niż w 2015 roku. Ale od tego czasu powoli spada. Czy to koniec boomu?

Magnez – nazywany często pierwiastkiem życia – odgrywa ważną rolę w procesach zachodzących w organizmie. Prawidłowy poziom Mg w diecie zmniejsza ryzyko nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej, arytmii i zawału serca, cukrzycy i depresji; poprawia pamięć i koncentrację, reguluje pracę tarczycy, wspomaga leczenie astmy, poprawia trawienie, wzmacnia układ odpornościowy, bierze udział w procesie budowy kości i zębów. Choć zdrowia dieta zaspokaja zapotrzebowanie na magnez, producenci suplementów diety kuszą klientów m.in. obietnicami wzmocnienia układu nerwowego.

W 5 lat ceny środków z magnezem wzrosły dwukrotnie

Jak wynika z analizy danych przeprowadzonej przez ekspertów OSOZ wynika, intensywne kampanie reklamowe mocno napędziły sprzedaż w ostatnich lata. W latach 2003–2015 pacjenci kupili w aptekach od 4,97 mln opakowań (2011 rok) do 6,15 mln opakowań magnezu (2009 rok). W 2016 roku miał miejsce największy wzrost wynoszący 40,22% i od tego czasu rok do roku sprzedaż nieustannie rosła i w 2021 roku przekroczyła ona już 12 mln opakowań (ponad 2-krotnie więcej niż jeszcze w 2015 roku). Poziom ten utrzymywał się aż do 2024 roku.

Sprzedaż suplementów z magnezem w aptekach w latach 2002-2023: ilościowa (słupki pomarańczowe) i wartościowa (słupki niebieskie)
Sprzedaż suplementów z magnezem w aptekach w latach 2002-2023: ilościowa (słupki pomarańczowe) i wartościowa (słupki niebieskie)

Przez lata ceny utrzymywały się na wyrównanym poziomie. Średnia cena za pojedyncze opakowanie magnezu zakupione w 2002 roku wynosiła 11,29 zł i rosła bardzo powoli, o kilkadziesiąt groszy co roku. To zmieniło się w 2017 roku, kiedy za wzrostem popytu producenci zaczęli podnosić ceny. Od 2022 roku, wraz z szalejącą inflacją, ceny zaczęły rosnąć jeszcze szybciej, o ok. 3 zł/opakowanie rocznie. W 2024 roku pacjenci musieli zapłacić za opakowanie suplementu z magnezem 27,93 zł, czyli dwa razy więcej niż jeszcze w latach 2015-2017. Rosnące ceny i popyt napędziły przychody producentów, które w latach 205-2024 zwiększyły się niemal 5-krotnie z 69 mln zł do 342 mln zł.

Jednocześnie kurczy się asortyment produktów aptecznych z magnezem. W 2002 roku pacjenci mogli wybierać spośród 117 różnych opakowań magnezu. W kolejnych latach, aż do 2008 roku, liczba produktów wzrastała i ukształtowała się na maksymalnym poziomie 192 opakowań. Od tego czasu asortyment jest coraz uboższy i w 2023 roku liczył sobie już tylko 59 różnych opakowań.

Prognozy dla rynku suplementów diety z magnezem

Zgodnie z prognozami, w latach 2025 i 2026 popyt na magnez w aptece będzie rósł. Wzrosty wartości sprzedaży będą równe analogicznie 5,46% oraz 6,16%. W najbliższych latach wzrastać będzie także sprzedaż, lecz tempo wzrostu będzie już mniej dynamiczne. W 2025 roku sprzedaż będzie równa 12,30 mln opakowań, a w 2026 roku – 12,53 mln opakowań. Nadal będzie rosła cena i w 2025 roku zbliży się do granicy ok. 30 zł.

Średnia cena sprzedaży za pojedyncze opakowanie magnezu w latach 2002–2023 oraz prognoza na lata
2024–2025
Średnia cena sprzedaży za pojedyncze opakowanie magnezu w latach 2002–2023 oraz prognoza na lata
2024–2025

Analizując dane należy pamiętać, że suplementy diety z magnezem są szeroko dostępne poza aptekami, np. w marketach i drogeriach. Magnez od lat jest liderem w kategorii suplementów diety. Podczas pandemii COVID-19 i do dnia dzisiejszego dogoniła go jednak witamina D. Na kolejnych miejscach są środki wzmacniające odporność organizmu oraz probiotyki. Od lat spada z kolei sprzedaż multiwitamin.

Rynek środków z magnezem rośnie na całym świecie. Jest to stosunkowo tani suplement diety pozycjonowany w reklamach jako posiadający wszechstronne korzyści zdrowotne, uspokajający, ułatwiający zasypianie, wzmacniający system nerwowy oraz „dodający energii”. Prognozy sugerują, że popyt na suplementy z magnezem będzie nadal rósł w związku ze starzejącym się społeczeństwem i większą świadomością znaczenia profilaktyki chorób serca.