AI 2024: „Każdy będzie miał swojego doradcę od zdrowia”


Powstał sklep GPT, w którym będzie można pobrać doradców AI, tak samo jak ściągamy na telefon aplikacje mobilne.
Powstał sklep GPT, w którym będzie można pobrać doradców AI, tak samo jak ściągamy na telefon aplikacje mobilne.

Generatywną AI zastępuje tzw. interaktywna sztuczna inteligencja. W ochronie zdrowia oznacza to rozwój cyfrowych opiekunów doradzających pacjentom i pomagających lekarzom. Właśnie został zrobiony pierwszy krok w tym kierunku – OpenAI otwiera sklep z modelami AI.

Od czasu premiery ChatGPT i podobnych narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji jesienią 2022 roku, AI nabrała bezprecedensowego tempa rozwoju.

W ostatnich miesiącach międzynarodowa prasa donosiła, że ChatGPT diagnozuje precyzyjnie rzadkie choroby, zdaje egzaminy medyczne oraz odpowiada na pytania pacjentów w bardziej empatyczny sposób niż lekarze. Na rynku pojawiły się chatboty oparte na dużych modelach językowych, jak Dave – mentor dla pacjentów onkologicznych. Pierwsi dostawcy oprogramowania dla ochrony zdrowia zaczęli włączać AI do systemów gabinetowych, aby ułatwić lekarzom pracę z systemami IT.

To prawdopodobnie początek końca ręcznego wpisywania danych do EDM z klawiatury i klikania po zakładkach w poszukiwaniu ważnych informacji klinicznych. Pierwsze szpitale zatrudniły inżynierów potrafiących rozmawiać z AI (prompt engineers) i wprowadzają generatywną AI do pracy klinicystów, aby pomóc im przeglądać wyniki badań naukowych oraz tworzyć proste pisma i zalecenia dla pacjentów.

Sztuczna inteligencja potrafi generować cyfrowe osoby w taki sposób, że nikt nie jest ich w stanie odróżnić od prawdziwych ludzi. Liczba innowacji opartych na AI rośnie w ogromnym tempie i w 2024 roku możemy spodziewać się kolejnych przełomów. Jakich dokładnie?

Doradcy cyfrowi od wszystkiego na zawołanie

Generatywna sztuczna inteligencja pozwala obecnie na tworzenie tekstów lub obrazów na podstawie poleceń wydawanych przez użytkownika. Z ChatGPT można czatować jak z człowiekiem, zadając pytania i prosząc o wykonanie zadań jak np. tworzenie podsumowań wiedzy, pisanie artykułów itd. Odpowiedzi udzielane są naturalnym językiem tak bardzo bliskim językowi używanemu przez ludzi, że coraz trudniej odróżnić, które treści zostały stworzone przez człowieka, a które przez AI.

Liderem w zakresie generatywnej AI jest OpenAI, twórca ChatGPT. Podczas listopadowej konferencji firma zapowiedziała wiele nowości, które zdecydują o kierunku rozwoju AI.

Najważniejszą z nich jest otwarcie sklepu GPT z aplikacjami generatywnej sztucznej inteligencji, podobnego do sklepu Apple Store albo Google Store. Znajdą się w nim aplikacje oparte na AI tworzone przez zewnętrzne firmy – podobnie jak aplikacje mobilne dostępne w smartfonach. W praktyce oznacza powstanie personalizowanych chatbotów do różnych celów: zabawy, pisania e-maili, a także zdrowego odżywania się, optymalnego stylu życia, profilaktyki chorób itd. Każdy będzie mógł pobrać sobie cyfrowego pomocnika według potrzeb, który będzie doradzał, podpowiadał, a nawet wyręczy nas w pracy.

ChatGPT jest coraz lepszy. Jak mówi Sam Altman, szef OpenAI, jest on bezpieczniejszy, inteligentniejszy i bardziej aktualny – jego wiedza obejmuje teraz informacje do kwietnia 2023 (poprzednio – tylko do listopada 2021). Kilka miesięcy temu premierę miał też ChatGPT Enterprise. Z jego pomocą można m.in. budować własne chatboty oparte na AI.

Sam Altman, dyrektor OpenAI, podczas konferencji dla deweloperów zapowiedział stworzenie sklepu z modelami GPT.
Sam Altman, dyrektor OpenAI, podczas konferencji dla deweloperów zapowiedział stworzenie sklepu z modelami GPT.

Rozmowa z AI wyprze chat

Generatywna sztuczna inteligencja staje się interaktywna – pamięta ona poprzednie rozmowy, zna preferencje użytkownika, gromadzi dane ze świata rzeczywistego, uczy się z rozmów. Wszystko po to, aby w spersonalizowany sposób wchodzić w interakcję z użytkownikiem. Chatboty oparte na interaktywnej sztucznej inteligencji wykorzystują już Amazon i Microsoft, aby odpowiadać na pytania klientów.

W ochronie zdrowia generatywna AI będzie stosowana na trzy sposoby:

  • Personalizowane chatboty dla pacjentów. Cyfrowi doradcy zdrowotni mogą odpowiedzieć na każde pytanie pacjenta, wytłumaczyć wyniki badań laboratoryjnych, podpowiedzieć, jak dopasować styl życia do określonej choroby, albo jak lepiej zadbać o zdrowie. Obecnie każda nowa rozmowa z ChatGPT zaczyna się od nowa – AI nie pamięta, o czym była mowa dzień wcześniej. Konwersacyjna AI do zastosowań w ochronie zdrowia nie będzie miała tego ograniczenia. Chatbot będzie mógł sięgnąć pamięcią wstecz.
  • Chatboty pomagające w pracy lekarza. Dzięki nim lekarze będą mogli pytać o nowe badania naukowe na temat leczenia określonej choroby, tworzyć szybkie podsumowania danych w elektronicznej dokumentacji medycznej, wprowadzać dane do EDM, generować niektóre dokumenty np. podsumowania wizyty dla pacjenta, skierowania itd.
  • Chatboty dla placówek do obsługi pacjenta. Zautomatyzują kontakt z pacjentem. Zadzwonią z przypomnieniem o wizycie albo do pacjenta chorego przewlekle, aby zapytać o stan zdrowia; znajdą wolny termin następnej wizyty, zaproponują wykonanie szczepień ochronnych, przejmując część zadań wykonywanych obecnie manualnie przez personel rejestracji.

Te nowe narzędzia interaktywnej AI nie będą w niczym przypominać obecnych asystentów głosowych jak Siri czy Alexa. Ich odpowiedzi będą płynne, empatyczne, dopasowane do kontekstu rozmowy i nawet stanu emocjonalnego użytkownika. Dzięki tak doskonałym umiejętnościom językowym, będą mogły zapewnić stałe wsparcie osobom borykającym się z samotnością albo z chorobami psychicznymi (jako uzupełnienie terapii).

ChatGPT to tylko faza przejściowa w rozwoju AI

Obecny rozwój AI przypomina rok 2008 i premierę pierwszego iPhone’a firmy Apple. Od tego momentu smartfony na dobre zagościły w naszych rękach.

Rozwój AI w 2023 i 2024 roku zwiastuje kolejną rewolucję technologiczną – zaczynamy rozmawiać z maszynami, tak samo jak rozmawiamy z innym człowiekiem. Zamiast aplikacji mobilnych do np. poprawy jakości snu, zdrowego odżywania się, pomagających zarządzać cukrzycą – wymagających manualnej obsługi – wyspecjalizowane chatboty będą nam doradzały, odpowiadały na pytania, monitorowały nasz stan zdrowia. Wiedza stanie się powszechnie dostępna, do tego znacznie łatwiej niż obecnie z pomocą Google.

Czytaj także: Najlepsze innowacje dla zdrowia 2023