Sprzedaż multiwitamin spadła o 40% w ciągu ostatnich 10 lat


Dane wskazują, że skończyła się mocna w latach 90-tych moda na multiwitaminy.
Dane wskazują, że skończyła się mocna w latach 90-tych moda na multiwitaminy.

Polacy kupują coraz mniej multiwitamin: w 2012 roku sprzedano ich w aptekach 8,1 mln opakowań, a w 2022 roku – 4,8 mln, prawie dwa razy mniej. I nic nie wskazuje na zatrzymanie malejącego trendu.

Więcej danych na infografice w listopadowym wydaniu OSOZ Polska. Kliknij, aby go pobrać za darmo

Infografika: sprzedaż multiwitamin w Polsce.
Infografika: sprzedaż multiwitamin w Polsce.

Co zawiera nasza analiza?

Multiwitaminy to preparaty zawierające w składzie kompleks witamin oraz składników mineralnych. Na rynku dostępne są w różnych formach, jako tabletki, żelki, lizaki, syropy itd. Wiele z nich dedykowanych jest konkretnej grupie osób, jak np. multiwitaminy dla kobiet w ciąży, dla dzieci, czy dla osób w podeszłym wieku.

Oferta multiwitamin jest szeroka – na rynku aptecznym w 2022 roku zarejestrowanych było 197 produktów z tej grupy. Ponieważ w większości są to suplementy diety, a nie leki, można je też kupić w sklepach i marketach, nie tylko w aptekach. Autorska analiza OSOZ opiera się na danych z aptek i obejmuje ostatnie 20 latach.

Rynek w pigułce

Polacy coraz rzadziej kupują multiwitaminy w aptekach. W okresie ostatnich 20 lat sprzedaż malała z roku na rok, z wyjątkiem lat 2006-2008. Dużo wolniej maleje jednak wartość sprzedaży, bo producenci rekompensują malejący popyt rosnącymi cenami. I tak gdy w okresie 2012-2022 liczba sprzedanych opakowań spadła o 40%, wpływy z sprzedaży zmalały o 33%.

Sprzedaż multiwitamin w polskich aptekach: ilość sprzedaży (słupki pomarańczone) i wartość sprzedaży (słupki niebieskie).
Sprzedaż multiwitamin w polskich aptekach w latach 2002-2023: ilość sprzedaży (słupki pomarańczone) i wartość sprzedaży w mln zł (słupki niebieskie).

Na malejący trend wpływa kilka czynników. Dużą część klientów przejęły markety i drogerie, które także sprzedają suplementy diety, a do takich zaliczają się witaminy. Nie bez znaczenia są mody dietetyczne – wszystko wskazuje na to, że magia kolorowych tabletek prysnęła, a Polacy zmienili na lepsze nawyki żywieniowe odkładając na bok suplementację multiwitamin. Choć nie witamin – nasze analizy pokazują, że nadal chętnie sięgamy po witaminę D, B12, C, żelazo itd. Suplementacja stała się więc bardziej celowana, wybieramy witaminy i mikroelementy dobrane do konkretnych potrzeb.

Ale w skali globalnej sprzedaż multiwitamin rośnie. Według Statista, przychody na rynku witamin i minerałów wyniosą w 2023 roku ok 28,59 mld USD, a największym rynkiem zbytu będą Chiny. W latach 2023–2028 rynek będzie rósł rocznie o 6,32%. Choć podczas pandemii COVID-19 popyt na witaminy wyraźnie wzrósł. Ale nie w polskich aptekach : w 2018 roku sprzedaż wyniosła 7,4 mln opakowań, a w pierwszym pandemicznym roku 2020 – 6,8 mln (z naszej innej analizy wynika jednak, że mocno wzrosła sprzedaż środków z witaminą D).

Zmieniają się też trendy – klienci wybierają częściej wysokiej jakości, organiczne produkty. Jeszcze do niedawna sprzedaż multiwitamin oznaczała pewny zysk, bo wejście na mało regulowany rynek było proste, a popyt wysoki. Nic dziwnego, że w 2015 roku w ofercie aptek było 505 różnych preparatów w tej kategorii. Jednak po gwałtownych spadkach sprzedaży obecnie to już tylko 197 pozycji asortymentowych.

Średnia miesięczna wartość sprzedaży w latach 2018–2023. Multiwitaminy to produkty sezonowe - najmniejszym popytem cieszą się latem, od maja do sierpnia).
Średnia miesięczna wartość sprzedaży w latach 2018–2023. Multiwitaminy to produkty sezonowe – najmniejszym popytem cieszą się latem, od maja do sierpnia.

Trendy przyszłości

Trend spadkowy sprzedaży multiwitamin będzie utrzymywał się także w najbliższych latach, zarówno na ilości i wartości sprzedaży. Według prognoz opartych na danych historycznych, w 2023 roku nastąpi dalszy spadek ilości sprzedaży o 13,69%, a w 2024 roku – o 9,40%. A to oznacza, że w 2024 roku sprzedaż spadnie poniżej kolejnej granicy 4 mln opakowań i wyniesie dokładnie 3,78 mln opakowań.

Średnia cena nadal będzie wzrastać. W 2023 roku bardzo duży o ok. 10 %. A to spowoduje, że średnia cena za opakowanie multiwitaminami trzeba zapłacić średnio 30,69 zł.

Podsumowanie

Multiwitaminy wydają się być idealnymi produktami aptecznymi. Producenci zapewniają, że dostarczają one organizmowi niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witaminy i minerały, a także uzupełniają ich niedobór. W samych tylko aptekach ilość sprzedaży multiwitamin w 2002 roku wynosiła ponad 14,5 mln opakowań. Z roku na rok sprzedaż apteczna spadała, rosła za to średnia cena za pojedyncze opakowanie.

W minionym roku sprzedaż w aptekach wynosiła prawie 5 mln opakowań i była znacznie niższa niż dwie dekady wcześniej. Jednak nie można zapominać, że multiwitaminy dostępne są również w sklepach, marketach, czy dyskontach. Dlatego całkowita sprzedaż prawdopodobnie jest znacznie wyższa. Pozostaje pytanie: czy wysoka do 2009 roku sprzedaż multiwitamin w aptekach zmalała, ponieważ Polacy zaczęli je coraz częściej kupować w marketach, czy maleje ogólny popyt, także w marketach?

Z ogólnych analiz danych można domniemać, że rosnąca sieć dyskontów w Polsce na pewno po części przejęła zakupy apteczne. Ale z drugiej strony popyt na multiwitaminy maleje, co wiąże się z rosnącą świadomością w zakresie zdrowego odżywiania się, regulacjami rynkowymi i naukowymi doniesieniami sugerującymi, że nie przynoszą one żadnych korzyści osobom, które dbają o zrównoważoną dietę.

Czytaj także: Sprzedaż witaminy D w 2022 roku osiągnęła rekordowy poziom.