Dane z aptek: Kosmetyki apteczne notują duże spadki


Asortyment kosmetyków aptecznych jest ogromny - to 36 000 różnych wyrobów. W 2002 roku było ich 4 razy mniej
Asortyment kosmetyków aptecznych jest ogromny – to 36 000 różnych wyrobów. W 2002 roku było ich 4 razy mniej

Szybko rosnąca od roku 2002 sprzedaż kosmetyków aptecznych wyhamowała w 2016 roku, a następnie zanotowała duży spadek w pierwszym roku pandemii. I choć obecnie zainteresowanie asortymentem powraca do okresu sprzed COVID-19, widać pierwsze sygnały ochłodzenia na rynku.

Kosmetyki apteczne, zwane także dermokosmetykami i kosmeceutykami, to preparaty przeznaczone do pielęgnacji twarzy, ciała, włosów i paznokci, dostępne w aptekach. Kosmetyki apteczne są często uważane za lepsze od tych dostępnych w drogeriach, stąd tak duże zainteresowanie nimi ze strony pacjentów. Jednak zgodnie z przepisami na polskim rynku, wszystkie kosmetyki podlegają tym samym wymaganiom prawnym, niezależnie, gdzie są sprzedawane.

Ilość (słupki pomarańczowe) i wartość (niebieskie) sprzedaży kosmetyków aptecznych. Widać wyraźne wyhamowanie w czasie pandemii COVID-19
Ilość (słupki pomarańczowe) i wartość (niebieskie) sprzedaży kosmetyków aptecznych. Widać wyraźne wyhamowanie od czasu pandemii COVID-19

Co mówią dane?

Eksperci OSOZ prognozują wzrost (ilościowy) o ok. 5% w 2022 roku. Z jednej strony to optymistyczne dane, bo w 2020 roku spadek (rok do roku) wyniósł 7,7%, a w 2021 roku – 2,70%. Ale pamiętajmy, że do 2016 roku wzrosty wynosiły nawet 15–18%. Po tym okresie widać załamanie rynku.

Powodów jest kilka. Marża na kosmetyki jest stosunkowo niska, a ich magazynowane w aptece – problematyczne. Spadek wzrostu gospodarczego i wzrost inflacji odbije się na portfelach Polaków – stosunkowo drogie kosmetyki w aptekach mogą być jedną z ofiar cięcia wydatków budżetów domowych. Do tego od kilku lat powiększa się oferta wysokiej jakości naturalnych kosmetyków w drogeriach i sklepach internetowych. Producenci wyraźnie wykorzystują trend zwrotu w kierunku produktów o naturalnych składnikach, także tych posiadających znaczek wyrobu ekologicznego. Mimo stagnacji, to nadal rynek o wartości ok. 1,5 mld zł.

Zmiany wskaźników rynku kosmetyków aptecznych w latach 2002-2022. Ceny wzrosły nieznacznie m.in. ze względu na dużą konkurencję
Zmiany wskaźników rynku kosmetyków aptecznych w latach 2002-2022

Do dalej?

Kosmetyki apteczne to istotna część całego rynku farmaceutycznego. Obecnie pacjenci mogą wybierać spośród ponad 36 tys. produktów. W minionym roku pacjenci zakupili w aptekach ponad 72 mln opakowań kosmetyków o łącznej wartości ponad 1,5 mld zł. To oznacza, że statystyczny Polak zakupił w aptece dwa kosmetyki i zapłacił za nie 42 zł.

Na przełomie dwóch ostatnich dekad sprzedaż wzrosła niemal trzykrotnie, a wartość sprzedaży prawie pięciokrotnie. Wzrasta także średnia cena za pojedyncze opakowanie – od 12,91 zł w 2002 roku do 22,02 zł w 2021 roku. Zgodnie z wyliczonymi prognozami w najbliższych latach zmienne opisujące kondycję rynku kosmetyków aptecznych nadal będą wzrastać. Za złamanie trendu wzrostowego odpowiada pandemia COVID-19 – pacjenci w tym okresie niechętnie odwiedzali apteki, spadek sprzedaży obserwowany był także w innych kategoriach.

Jednak powrót do rekordów sprzedaży z 2019 i początku 2020 roku może być trudny, bo mimo iż pacjenci wrócili do aptek po pandemii, to jednak do głosu dochodzą inne czynniki makroekonomiczne jak rosnąca inflacja i wzrost cen. Kosmetyki apteczne – jako produkty luksusowe – to asortyment, na którym Polacy mogą zacząć oszczędzać.

Pobierz pełny raport dotyczący sprzedaży kosmetyków aptecznych dostępny w czasopiśmie OSOZ Polska